کباب تابه ای گوشت

کباب تابه‌ای یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراک‌های ایرانی ‌است. کباب از قدیم در ایران محبوبیت فراوانی داشته است. در گذشته کباب تابه‌ای با گوشت بره له‌شده بوسیله سنگ یا گوشت‌کوب تهیه می‌شد. این کباب درون تابه تهیه می‌شود و نیازی به زغال و سیخ ندارد. کباب تابه‌ای از سیخ نمی‌ریزد، بسیار سریع تهیه می‌شود و عطر و طعم فوق‌العاده جذابی نیز دارد. همه این‌ها دلایل بسیار خوبی برای محبوبیت بسیار زیاد این غذا است. خوب است که این غذاهای سنتی ایرانی به شکل اصیل و خوشمزه تهیه شوند. با دستور پخت کباب تابه‌ای ایرانی همراه فودی مریم باشید.

مواد لازم برای تهیه کتاب تابه ای گوشت

گوشت چرخ شده۳۰۰ گرم
پیاز رنده شده ( آب آن را جدا کنید)۱ عدد بزرگ
سماقیک و نیم قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۲ عدد
رب گوجه فرنگینصف قاشق چای خوری
کره۲۵ گرم
زردچوبه، ادویه کاری، فلفل سیاه و نمکبه میزان لازم
زعفران دم کردهبه میزان لازم

مرحله اول

برای پخت کباب تابه ای گوشت، پیاز را پوست گرفته و با رنده ریز رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید و کنار بگذارید، گوشت چرخ‌کرده، ادویه‌ها شامل زردچوبه، ادویه کاری، فلفل سیاه و سماق را در ظرفی ورز دهید.

مرحله دوم

مواد مخلوط شده را می‌توانید برای ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید، حالا ترکیب گوشت را به ضخامت نیم تا یک سانتی‌متر در تابه ترجیحا‌ استیل یا روحی باز کنید.

مرحله سوم

با چاقو شیارهایی روی سطح گوشت ایجاد کنید تا کباب حین پخت جمع نشود.

مرحله چهارم

در خلاف جهت شیارهای گوشت و به اندازه دلخواه گوشت را برش بزنید. به تابه روغن اضافه کنید تا کاملا روی گوشت را بگیرد و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله پنجم

در حین پخت کباب‌ها آب می‌اندازند و پخته می‌شوند، سپس آب اضافی کشیده خواهد شد و زمانی که یک طرف کباب‌ها که سرخ شد، روی آن‌ها را به کمی زعفران آغشته کنید و کباب را زیرورو کنید. آب پیاز را در این مرحله به تابه اضافه کنید تا پخت تکمیل گردد و طرف دیگر کباب‌ها هم سرخ شود، دقت کنید که نیازی به گذاشتن درب تابه نیست.

مرحله ششم

به دلخواه می‌توانید یک سس برای کنار کباب حاضر کنید به این ترتیب که مقداری روغن و کره  را در قابلمه‌ای بریزید تا داغ شود. رب گوجه را که تفت دادید، یک لیوان آب، مابقی زعفران، نمک و آب لیمو‌ترش تازه را نیز اضافه کنید.

مرحله هفتم

سس که به جوش آمد، گوجه‌‌فرنگی‌ها را در آن بچینید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه بپزند.

مرحله هشتم

گوجه‌فرنگی‌ها را در کنار کباب تابه‌ای، مجزا از سس و در ظرف سرو قرار دهید. غذا را با کمی سبزیجات تزئین کنید.

نوش جان

فوت آشپزباشی

  • سماق با کیفیت و آب پیاز طعم بینظیری به کباب می‌دهد.

مریم ابراهیمی مریم ابراهیمی

2 دیدگاه برای “کباب تابه ای گوشت”

لیلاsays:

من جاهای زیادی کباب تاب ای خوردم ولی با دستور تو دوبار درست کردم و همسرم میگه هیچکدوم از اونایی ک خوردیم به خوشمزگی این دستور نبوده. ممنون مریم جان

دیدگاه‌تان را بنویسید