پیراشکی کرم دار

پیراشکی جزو غذاهای معروف روسیه است. پیراشکی کرم دار و انواع دیگر آن در ایران نیز همچون سراسر دنیا به‌عنوان یک غذای خیابانی محبوبیت بسیاری دارد. پیراشکی در تمام وعده‌های غذایی مصرف می‌شود. پیراشکی کِرِم‌دار با دستور پخت ساده‌ای که دارد یک انتخاب جذاب برای صبحانه، عصرانه و تغذیه مدرسه فرزندان است. دستور پخت پیراشکی کرم‌دار اصلا سخت نیست و می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید تا از کیفیت مواد اولیه و روغن آن اطمینان داشته باشید. برای دستور پخت این شیرینی خوشمزه همراه فودی مریم باشید.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی کرم دار

آب ولرمیک سوم پیمانه
شیر ولرمنصف پیمانه
شکریک سوم پیمانه
کره نرم شده۲۵ گرم
آرد نان فانتزی۳ پیمانه
مایه خمیر فوری۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ۱ عدد
نمکیک چهارم قاشق چای خوری
کره۲۰ گرم
شیر سرد۲ پیمانه
زرده تخم مرغ۲ عدد
نشاسته ذرت۲ قاشق غذاخوری
آرد نول۲ قاشق غذاخوری
وانیلیک دوم قاشق چای خوری

مرحله اول

برای تهیه پیراشکی کرم دار در ابتدا داخل یک کاسه یا لیوان یک‌سوم پیمانه آب ولرم، خمیر مایه فوری و یک قاشق چای‌خوری شکر را حل کنید. در ظرف را بگذارید و ۱۰ دقیقه زمان دهید تا خمیر مایه فعال شود و کمی پف کند.

در  ظرف مناسب دیگری تخم مرغ و مابقی شکر را هم بزنید تا یکدست شود. کره‌ی نرم شده و شیر را به آن‌ها اضافه و مخلوط کنید. حالا خمیر مایه فعال شده را هم به ترکیب بیفزایید.

مرحله دوم

آرد مخصوص نان فانتزی را الک کرده و به همراه نمک کم‌کم به آن اضافه کنید تا خمیر شکل بگیرد. بسته به میزان جذب رطوبت آرد مقدار آن متفاوت است. روی میزکار را آرپاشی کنید وخمیر را به مدت ۱۵ دقیقه ورز دهید و حدود ۱۰۰ بار روی تخته بکوبید تا گلوتن آرد فعال شود و حالت کشسانی آن فعال شود. اگر خمیر در حین ورز دادن به دست می‌چسبید به آن با احتیاط آرد اضافه کنید. استفاده بیش از حد از آرد لطافت خمیر را از بین می‌برد. زمانی که خسطح خمیر صاف و یکدست و بافت آن لطیف شد، خمیر حاضر است.

یک ظرف جادار و مناسب را چرب کنید، خمیر راا چانه بگیرید و آن را داخل آن قرار دهید و روی خمیر را هم چرب کنید، ظرف را با سلفون بپوشانید یا درب آن را بگذارید. ظرف خمیر را ۱ تا ۲ ساعت در جای نسبتا گرم استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود و تخمیر اولیه انجام شود.

مرحله سوم

در حین تخمیر خمیر کرم پیراشکی را تهیه کنید، زرده‌های تخم مرغ را از سفیده جدا کنید و با شکر مخلوط کنید. نشاسته‌ی ذرت و آرد را روی آن‌ها الک و کمی از شیر را به ترکیب اضافه کنید. تا مواد کاملا یکدست شود و گلوله‌ای در آن ایجاد نشود.

مابقی شیر را به ترکیب زرده و شکر اضافه کنید و هم بزنید. حالا کرم را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا به غلظت برسد.

مرحله چهارم

کرم پیراشکی که غلیظ شد، کره و کمی وانیل به آن اضافه کنید و. از روی حرارت بردارید. روی کرم را با نایلون بپوشانید تا رویه نبندد و خشک نشود.

مرحله پنجم

پف خمیر را  بگیرید و روی میزکار آردپاشی شده به کمک وردنه، به ضخامت ۱ سانتی‌متر باز کنید. خمیر را با استفاده از قالب گرد یا لیوان، به صورت دایره‌ای قالب بزنید. هر تکه ‌خمیر را روی یک تکه کاغذ روغنی قرار دهید. با استفاده از یک دستمال یا نایلون روی خمیرها را بپوشانید و ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت دیگر به آن استراحت دهید تا پف کند.

مرحله ششم

روغن را درون قابلمه گود بریزید و روی حرارت متوسط  قرار دهید. پیراشکی‌های تخمیر شده را به آرامی در روغن داغ قرار دهید. کمی روغن داغ قابلمه را روی پیراشکی‌ها بریزید تا هر دو طرف هم‌زمان پف کند و سرخ شود. هر دو طرف پیراشکی‌ها که سرخ شد آن‌ها را روی دستمال تمیز قرار دهید و روغن اضافی را خارج کنید.

حالا با سیخ چوبی داخل پیراشکی‌های خنک شده برای کرم جا باز کنید. درون قیف ماسوره قرار دهید و از کرم سرد شده پر کنید. با استفاده از قیف، داخل پیراشکی‌ها را از کرم پر کنید.

مرحله هفتم

پیراشکی‌ها را در ظرف مناسب سرو کنید.

نوش جان

فوت آشپزباشی

  • حین سرخ کردن پیراشکی‌ها روی آن‌ها روغن داغ بریزید تا ترک نخورد و یک‌دست پف کند.

مریم ابراهیمی مریم ابراهیمی

1 دیدگاه برای “پیراشکی کرم دار”

ناشناسsays:

خیلی خوشگل و خوشمزه باید باشند اما میشه برای کسایی که قند و کلسترول بالا دارند هم شیرینی و 🍰 رژیمی بزاری ممنون،🌹

دیدگاه‌تان را بنویسید