خورش مرغ افغانی

  • زمان آماده سازی ۱۲۰ دقیقه
  • مناسب برای ۲ نفر
  • تاریخ انتشار
  • دسته بندی غذای اصلیپلو خورش

اگر از تهیه مرغ به روش‌های تکراری خسته شده‌‌‌اید و به دنبال یک دستور متفاوت و جذاب می‌گردید، دوپیازه مرغ افغانستانی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست و می‌توانید به عنوان خوراک برای وعده شام یا با برنج برای وعده نهار سرو کنید و از طعم دلپذیر و متفاوت آن لذت ببرید، در این دستور به دلیل وجود خامه بافت مرغ بسیار لطیف و آب‌دار است و بیشتر روغن این غذا به دلیل وجود گردو می‌باشد. این غذا بیشتر در کشورهای هند، افغانستان و پاکستان رواج دارد، برای پخت این خورش خوشمزه به روش اصیل و بسیار خوشمزه همراه فودی‌مریم باشید.

مواد لازم خورش مرغ افغانی

مرغ۲ تکه
پیاز۱ عدد بزرگ
سیر۳ حبه
خامه۲ قاشق غذاخوری
ماست۳ قاشق غذاخوری
کره۳۰ گرم
جعفری۳ شاخه
مغز گردویک سوم پیمانه
مغز بادامیک چهارم پیمانه
لیمو ترش۱ عدد
ادویه کاری و ادویه مرغ عزبیاز هرکدام ۲ قاشق غذاخوری
زنجبیل، فلفل سیاه و نمکبه مقدار لازم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم

مرحله اول

خورش مرغ افغانی، پیازها را پوست گرفته و نیمی از آن را درشت خرد کنید و در میکسر بریزید، مغز بادام، مغز گردو، جعفری‌های شسته و خشک شده و سیرهای پوست گرفته را در میکسر ریخته و چند پالس بزنید تا کمی خرد شوند.

مرحله دوم

بعد از خرد شدن مغزها و سبزیجات، خامه صبحانه، ماست ترش، آب‌لیموترش تازه، ادویه‌ها شامل ادویه کاری، ادویه مرغ شامل زردچوبه، فلفل قرمز، پودر تخم گشنیز، پودر میخک، زیره، زنجبیل و جوزهندی، زنجبیل، فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید و باز هم با میکسر بزنید تا پوره شود، در آخر میزان نمک و ترشی سس را اندازه کنید.

مرحله سوم

تکه‌های مرغ را در ظرف مناسبی قرار دهید و سس حاضر شده را روی مرغ‌ها بریزید و ماساژ دهید تا کاملا سس به خورد تکه‌های مرغ برود و روی کاسه را با سلفون بپوشانید، سپس مرغ مزه‌دار شده را به مدت حداقل ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

مرحله چهارم

نیم دیگر پیاز را به صورت خلالی یکدست خرد کنید و در نیمی از کره و مقداری روغن سرخ کنید و سپس از تابه خارج کنید.

مرحله پنجم

بعد از استراحت مرغ‌ها، دو طرف آن‌ها را در مابقی کره و مقداری روغن سرخ کنید وتا کاملا طلایی شود، سپس سسی که برای مزه دار کردن تکه‌های مرغ درست کرده بودید را روی تکه‌های مرغ بریزید و ۱ پیمانه آب‌جوش هم به سس اضافه کنید تا بیشتر از نیمی از تکه های مرغ در سس قرار بگیرد.

مرحله ششم

بعد از ۳ ساعت که خورش با حرارت خیلی کم و جوش‌های ریز و درب بسته پخت و جا افتاد، پیاز داغ را به خورش اضافه کنید.

مرحله هفتم

خورش حاضر است، می‌توانید در آن را برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا با پیازداغ بپزد.

نوش جان

فوت آشپزباشی

  • خورش را با حرارت ملایم بپزید تا روغن مغزها خارج شود.

مریم ابراهیمی مریم ابراهیمی

دیدگاه‌تان را بنویسید