عدس پلو مجلسی

  • زمان آماده سازی ۴۵ دقیقه
  • مناسب برای ۴ نفر
  • تاریخ انتشار
  • دسته بندی غذای اصلیپلو مخلوط

عدس پلو یک غذای اصیل ایرانی است. زعفران و ادویه‌های این غذا، عطر و طعم بسیار خوبی ایجاد می‌کنند که این غذا را بسیار پرطرفدار کرده است. عدس پلو در سراسر ایران به مناسبت‌های مختلف تهیه می‌شود. زعفران، دارچین و کشمش به خوبی طبع سرد عدس و برنج را خنثی می‌کنند. عدس پلو سرشار از مواد مغذی مانند؛ آهن، پتاسیم، ویتامین ب و فیبر است. اگرچه عموماًعدس پلو با گوشت تهیه می‌شود اما جایگزین کردن سویا با گوشت، این غذا را به گزینه‌ای جذاب برای گیاه‌خواران تبدیل می‌کند. تهیه عدس پلوی مجلسی اصلاً سخت نیست. با دستور پخت عدس پلو همراه فودی مریم باشید.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو مجلسی

برنج۳ پیمانه
عدس۲ پیمانه
پیاز ۱ عدد رنده شده
پیاز۱ عدد خلالی خرد شده
گوشت چرخ شده ۲۵۰ گرم
کشمش پلویی۱ پیمانه
زردچوبه، کاری، دارچین، فلفل سیاه و نمکبه مقدار لازم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم

مرحله اول

قبل از هرکاری می‌توانید عدس را از ۲ ساعت قبل در آب و نمک خیس کنید تا پوست آن هنگام پخت جدا نشود. حالا عدس را با آب و کمی نمک روی حرارت قرار دهید تا نیم‌پز شود، دقت کنید که پخت کامل نشود و پوست آن جدا نشود و در مراحل بعد له نشود.

مرحله دوم

پیاز را پوست گرفته و رنده یا نگینی ریز خرد کنید، پیاز را با مقداری روغن در تابه تفت دهید تا آب اضافی آن کشیده شود و پیاز، سرخ شود. سپس گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید.

مرحله سوم

گوشت که با پیاز تفت خورد و رنگ آن عوض شد، ادویه‌ها شامل ادویه کاری، زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه و نمک و کمی از زعفران را اضافه کنید.

نکته: میزان دارچین در این غذا بیشتر از ‌پلوهای دیگر است.

مرحله چهارم

گوشت را با ادویه‌ها تفت دهید تا به روغن بیفتد. مایه‌ی گوشت حاضر شده را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم

برنج را از ۳ تا ۴ ساعت قبل در مخلوط آب ولرم و سه قاشق غذاخوری نمک بخیسانید. آب برنج خیس‌خورده را خالی کنید، سپس در قابلمه مناسب به اندازه کافی آب و نمک و روغن بریزید و اجازه دهید جوش بیاید. برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید، برنج که نیم‌پز شد و قد کشید، عدس‌ نیم‌پز شده را اضافه کنید و به آرامی مخلوط و سپس آبکش کنید.

درون قابلمه کمی روغن بریزید، مقداری آب بریزید و ته‌دیگ مورد علاقه‌تان را قرار دهید. تمامی برنج و عدس را در قابلمه بریزید و روی آن پودر دارچین و زعفران دم کرده بریزید. در قابلمه را برای چند دقیقه بگذارید تا با حرارت متوسط رو به بالا بخار کند. اجازه دهید حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه با حرارت کم دم بکشد. اواخر زمان پخت برنج، نصف پیمانه روغن مایع و دو قاشق غذاخوری روغن حیوانی یا کره را داغ کرده و بعد از دم کشیدن برنج روی آن بریزید.

مرحله ششم

در تابه‌ای کوچک، پیاز خلالی شده را با مقداری روغن سرخ کنید و از تابه خارج کنید. کشمشی که از ۱۵ دقیقه قبل با آب سرد شسته و خیسانده‌اید را در همان تابه به همراه کمی دارچین تفت مختصری دهید و کنار بگذارید.

مرحله هفتم

عدس پلو را در ظرفی مناسب به همراه گوشت چرخ کرده، کشمش و پیاز‌داغ سرو کنید.

نوش جان

فوت آشپزباشی

  • عدس را با آب و نمک نیم‌پز کنید تا هم خوشمزه‌تر شود و هم پوست آن جدا نشود.

مریم ابراهیمی مریم ابراهیمی

دیدگاه‌تان را بنویسید