کدو حلوایی پلو

  • زمان آماده سازی ۹۰ دقیقه
  • مناسب برای ۴ نفر
  • تاریخ انتشار
  • دسته بندی غذای اصلیپلو مخلوط

کدو پلو از غذاهای قدیمی و محبوب شمال کشورمان می‌باشد. کهی پلا یا کدو پلو بواسطه فراوانی کدو‌حلوایی در شمال ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. کدو حلوایی یا کدو تنبل طعم شیرینی دارد که همراه با زرشک، طعم ملس جذابی در این پلو ایجاد می‌کند. کدو پلو یک غذای سریع و بسیارخوشمزه و البته متفاوت است که خواص فوق‌العاده‌ای را نیز در خود جای داده است. کدو حلوایی مواد غذایی با ارزش فراوانی از جمله؛ ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین‌ای، ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، پتاسیم، مس، فسفر و فیبر را داراست. کدو حلوایی با این میزان مواد غذایی مفید برای بدن، پتانسیل حضور پررنگ‌تر در برنامه غذایی شما را دارد. هرچند کدوپلویی که در این رسپی خواهید دید با نوع مازندرانی آن متفات است، اما طعم فوق‌العاده ای دارد، پس با همراه فودی مریم باشید.

مواد لازم برای تهیه کدو حلوایی پلو

کدو حلوایی۵۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
پیاز۱ عدد
سینه مرغ۱ عدد
کره۲۵ گرم
شکر۲ قاشق غذاخوری
گلابیک چهارم پیمانه
زعفران دم کردهبه میزان لازم
خلال بادام و پستههرکدام یک سوم پیمانه
زردچویه، دارچین، پودر هل، فلفل سیاه و نمکبه میزان لازم
زرشکنصف پیمانه

مرحله اول

برای پخت کدو حلوایی پلو، در ابتدا کدوها را پوست گرفته و به صورت مکعب‌ مربع ۲ سانتی‌متری خرد کنید. روغن و نیمی از کره را در تابه بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود، کدوها را با حرارت متوسط رو به بالا سرخ کنید در مراحل پایانی تفت، کمی دارچین و یک قاشق از شکر را اضافه کنید. اگر تمایل داشتید که کدو را در لابه‌لای پلو قرار دهید، لازم است برش‌ها بزرگتر باشند تا بعد از تفت دادن نیم‌پز شوند و پخت آن‌ همراه با برنج تکمیل گردد.

مرحله دوم

کدوهای سرخ شده را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید و پیاز را پوست گرفته ونگینی خرد کنید و آن را در تابه تفت دهید تا سرخ و طلایی شود.

مرحله سوم

حرارت تابه را بالا ببرید و سینه مرغ بی استخوان را به مکعب‌هایی به ابعاد دلخواه خرد کنید و آن را به تابه اضافه کنید. مرغ‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید تا  کاملا بپزند.

مرحله چهارم

در این مرحله ادویه‌ها شامل زردچوبه، دارچین، پودر هل، فلفل سیاه و نمک و سپس زعفران را اضافه کنید و کمی تفت دهید، تابه را کنار بگذارید. اگر مایه را لابه‌لای پلو دم می‌کنید نیمی از زعفران را برای روی برنج نگه دارید.

مرحله پنجم

خلال‌های بادام را به مدت ۱۵دقیقه در گلاب بخیسانید و پس از صاف کردن، در کره تفت دهید.

مرحله ششم

خلال پسته را نیز در گلاب بخیسانید و بعد از ۱۵ دقیقه در همان تابه با کره تفت دهید.

مرحله هفتم

زرشک را بشویید و ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید. زرشک را در تابه بریزید و با ۱ قاشق غذاخوری باقیمانده از شکر و مقداری کره تفت مختصری دهید و کنار بگذارید.

مرحله هشتم

برنج دم کشیده را در بشقاب بریزید و با مخلوط مرغ و کدو همچنین خلال‌ها و زرشک سرو کنید. همچنین می‌وانید برنج را جوشانده و بعد از قرار دادن ته دیگ دلخواه، به صورت لایه به لایه مرغ و کدوی سرخ شده قرار دهید و در آخر زعفران دم‌کرده روی برنج بدهید و دم کنید.

نوش جان

فوت آشپزباشی

  • کدو را با حرارت بالا تفت دهید تا له نشود.

مریم ابراهیمی مریم ابراهیمی

دیدگاه‌تان را بنویسید