خورش قیمه سیب زمینی

قیمه یکی از معروف‌ترین و اصیل‌ترین خورش‌های ایرانی است. هرچند این خورش مواد اولیه زیادی ندارد اما بواسطه عطر و طعم بینظیر، طرفداران بسیاری دارد. عطر جذاب زعفران در کنار لیمو‌عمانی عناصر اصلی این عطر بینظیر هستند. کلمه قیمه در ترکی به معنای گوشت تکه تکه شده است به همین دلیل این خورش به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود از جمله؛ قیمه بادمجان، قیمه به، قیمه نثار و قیمه سیب زمینی که معروف‌ترین نوع آنهاست. اکثر ما از قیمه نذری خاطرات خوشی داریم و دوست داریم خورش قیمه را مانند آن در منزل تهیه کنیم. با رعایت کردن چند نکته، می‌توانید قیمه مجلسی و جاافتاده را در منزل تهیه کنید. با دستور پخت این خورش خوشمزه و اصیل همراه فودی مریم باشید.

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه سیب زمینی

پیاز۲ تا ۳ عدد
لپه۱ پیمانه
گوشت خورشتی گوسفندی۳۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
لیموعمانی۳ عدد
پرک لیموعمانی۲ قاشق غذاخوری
پودر هلنوک قاشق چای خوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه میزان لازم
چوب دارچین۱ عدد
ادویه کاری، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچینبه میزان لازم

مرحله اول

برای پخت خورش قیمه، پیازها را پوست گرفته و نگینی ریز خرد کنید، نیمی از آن را با مقداری روغن در قابلمه مناسب خورش تفت دهید تا سبک شود. گوشت گوسفندی یا گوساله قیمه‌ای خرد شده را هم اضافه کنید و تفت دهید تا مرحله‌ای که رنگ آن تغییر کند. سپس ادویه کاری، زرد چوبه، فلفل سیاه، پودر و چوب دارچین را اضافه کنید و تفت دهید تا جایی که آب گوشت کشیده شود و روغن بیاندازد. آب را در کتری بجوش بیاورید و روی گوشت‌ها بریزید تا جایی که روی گوشتها را بگیرد ، برای ۲ تا ۳ ساعت با در بسته و حرارت ملایم  و جوش ریز اجازه دهید تا بپزید.

نکته: پودر دارچین و فلفل سیاه کمتر از ادویه‌های دیگر باشد تا رنگ خورش قیمه را تیره نکند.

مرحله دوم

لپه را از شب قبل بخیسانید، حالا لپه را در قابلمه‌ای دیگر با مقداری روغن و نمک تفت دهید و آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت بطور کامل بپزد.

مرحله سوم

مابقی پیاز نگینی ریز خرد شده را در مقدار بیشتری روغن سرخ کنید تا طلائی و کاملا سرخ شود. رب گوجه فرنگی را نیز به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ پس دهد. بعد ازاینکه خامی رب از بین رفت آن‌ها را کنار بگذارید.

مرحله چهارم

در حین پخت گوشت،  لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و در آب جوش برای نیم ساعت بخیسانید، همراه مقداری از زعفران دم‌کرده به خورشت اضافه کنید تا با هم بپزند.

نکته: در انتخاب و خرید لیمو عمانی دقت کنید، چراکه اگر لیمو عمانی بی‌کیفیت باشد در هر حال خورش شما تلخ خواهد شد.لیموعمانی باید پوست روشن و نازک بدون لکه و با مغز نرم و مرطوب داشته باشد.

مرحله پنجم

لپه‌های پخته را آبکش کنید و روی آن‌ها آب بگیرید تا بوی ضحم لپه از بین برود. بعد از پخت کامل گوشت، چوب‌های دارچین را از خورش خارج وترکیب رب گوجه‌فرنگی و پیاز را به همراه لپه‌ی پخته‌شده به آن اضافه کنید.

مواد خورش را با هم مخلوط کنید، در این مرحله اگر خورش سفت بود با احتیاط به آن آب جوش اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسید و در قابلمه را ببندید و حدود30 دقیقه با حرارت خیلی کم اجازه دهید خورش جا بیفتد و به روغن بیفتد.

مرحله ششم

زمانی که خورش به روغن افتاد، پرک‌های لیمو عمانی خرد شده، پودر هل، گلاب و مابقی زعفران را به آن اضافه و نمک خورش را اندازه کنید.

مرحله هفتم

بعد از۲۰ دقیقه پرک لیمو ترشی خود را پس داده و خورش قیمه جا افتاده و آماده‌ی سرو است.

مرحله هشتم

سیب‌زمینی را به شکل دلخواه خرد کنید و با آب سرد بشویید، سپس مابین دستمال خشک و سرخ کنید و در کنار خورش قیمه سرو کنید تا غذای شما زیبا‌تر و خوشمزه‌تر شود. خورش را در ظرف مناسب سرو کنید.

نوش جان

فوت آشپزباشی

  • در اضافه کردن آب‌جوش به خورش دقت کنید تا خورش شل نشود و به هیچ عنوان آب سرد اضافه نکنید.

مریم ابراهیمی مریم ابراهیمی

دیدگاه‌تان را بنویسید