باقالی پلو با ماهیچه

  • زمان آماده سازی ۳ ساعت
  • مناسب برای ۳ نفر
  • تاریخ انتشار
  • دسته بندی غذای اصلیپلو مخلوط

باقالی پلو با ماهیچه یکی از غذاهای محبوب ایرانی‌هاست و در مهمانی‌ها و مجالس مهم حضور ویژه‌ای دارد. ترکیب جادویی باقالی، شوید، ماهیچه و پلو از میراث دوران صفوی است که قطعا هرکسی را جذب طعم خوب خود خواهد کرد. شوید علاوه بر عطر خوش، طبع سرد و نفخ باقالی را به خوبی خنثی می‌کند. یرای برگزاری یک مهمانی خاطره‌انگیز حتما دستور پخت باقالی پلو با ماهیچه را یاد بگیرید. با یادگیری چند نکته، تهیه باقالی پلوی مجلسی با عطر و طعمی ویژه و همچنین حفظ بافت گوشت و نرمی آن چندان سخت نخواهد بود. برای یک تجربه بینظیر همراه فودی مریم باشید.

مواد لازم برای تهیه باقالی پلو با ماهیچه

برنج۳ پیمانه
باقالی نیم پز۲۰۰ گرم
شوید خشک۴ قاشق غذاخوری
زردچوبه و دارچینبه میزان لازم
ماهیچه گوسفندی۳ عدد
پیاز۳ عدد بزرگ
سیر ۴ حبه ( ۲ حبه رنده و ۲ حبه کامل)
زعفران دم کردهنصف پیمانه
کره ۵۰ گرم
چوب دارچین۱ عدد
زردچوبه، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچینبه میزان لازم

مرحله اول

برای پخت باقالی پلو با ماهیچه در ابتدا تابه متناسب با مقدار گوشت را روی حرارت قرار دهید، دو طرف ماهیچه‌ها را با ۵۰ گرم کره تفت دهید.

مرحله دوم

زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد، ۲ عدد سیر له شده، ۲ عدد سیر به صورت کامل، چوب دارچین و ادویه‌ها شامل زردچوبه، فلفل سیاه را اضافه کنید و ماهیچه‌ها را با ادویه تفت دهید تا عطر سیر و ادویه بلند شود.

مرحله سوم

پیازها را پوست کرفته و به صورت خلالی هم اندازه خرد کنید، پیازها را روی ماهیچه‌ها بریزید. طوری که همه جای ماهیچه‌ها با پیاز پوشانده شود.

مرحله چهارم

در این مرحله نیمی از زعفران دم کرده که نیازی نیست غلیظ باشد را روی پیازها بریزید، حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا پیازها به آرامی آب بیندازند و ماهیچه‌ها در آب پیاز به مدت ۴ الی ۵ ساعت بپزند. دقت کنید که نباید به قابلمه آب اضافه کنید.

مرحله پنجم

بعد از ۲ ساعت پخت باید آب پیازها خارج شده باشد و ماهیچه به آهستگی در حال پختن در آب پیاز باشد.

نیازی به هم زدن ماهیچه‌÷ا نیست و حرارت را کم نگه دارید تا آب پیاز تبخیر نشود.

مرحله ششم

برای پختن باقالی پلو قابلمه مناسب را روی حرارت بالا قرار دهید، نمک و کمی زردچوبه را در آب در حال جوش بریزید. سپس برنجی که از ۳ تا ۴ ساعت قبل در آب و نمک غلیظ خیسانده شده را به آب اضافه کنید. دقیقا قبل از آبکش کردن برنج، باقالی‌های نیم‌پز را به برنج بیفزایید.

برنج و باقالی را آبکش کنید. ته‌دیگ سیب‌زمینی، کاهو یا نان را کف قابلمه قرار دهید. حالا لایه لایه برنج و باقالی، شوید خشک و کمی دارچین در قابلمه بریزید. در آخر روغن حیوانی داغ را روی برنج بدهید و آن را دم بگذارید.

مرحله هفتم

بعد از ۵ ساعت که ماهیچه کاملا پخت، پیازها را از روی ماهیچه‌‌ها کنار بزنید تا کمی سرخ شوند و مابقی آب پیاز تبخیر شود. نمک غذا را اضافه و آن را سرو کنید. برای از بین بردن شیرینی پیاز می‌توان کمی آب لیموترش تازه، رب لیموعمانی یا رب نارنج به ماهیچه اضافه کنید.

نوش جان

فوت آشپزباشی

  • ماهیچه را با حرارت کم بپزید تا آب آن کشیده نشود. زعفران زیاد باعث تلخی غذا می‌شود.

مریم ابراهیمی مریم ابراهیمی

دیدگاه‌تان را بنویسید