آش دوغ اردبیل

آش از خوراک‌های محبوب و معروف ایران است. آش به‌عنوان غذا، پیش‌غذا و میان‌وعده در سراسر ایران بسیار محبوب است. آش دوغ اردبیل علاوه بر ظاهر جذاب با طعم دوغ وعطر سیر، جذابیت‌های بسیار زیادی دارد. آش دوغ، حبوبات زیادی ندارد و چندان غلیظ نیست در نتیجه عصرانه‌ای بسیار جذاب برای روزهای سرد سال می‌باشد. آش دوغ انتخابی جذاب برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی و تجربه طعمی متفاوت است. با دستور پخت آش دوغ همراه فودی مریم باشید.

مواد لازم آش دوغ اردبیل

دوغ محلی۲ لیتر
برنجسه چهارم پیمانه
سبزی آش دوغ۴۰۰ گرم
نخود۱ پیمانه
آرد ۱ قاشق غذاخوری
سیر۱ بوته
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
تخم مرغ۱ عدد
نعنا خشک۳ قاشق غذاخوری

مرحله اول

در ابتدا برنج نیم‌دانه یا کامل از قبل خیس خورده، تخم مرغ و آرد را در قابلمه بریزید.

مرحله دوم

حالا با کمک یک چنگال یا همزن دستی، هر سه را کاملا با هم مخلوط کنید.

مرحله سوم

دوغ محلی ترش را اضافه کرده و مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قراردهید و به طور یکنواخت هم بزنید تا مخلوط برنج و دوغ به جوش بیاید و بریده بریده نشود، اگر هم زدن را متوقف کنید امکان بریده شدن دوغ هست، پس تا بجوش آمدن دوغ، هم زدن را متوقف نکنید. می‌توانید نسبت به میزان ترشی دوغ و غلظت آش، تا یک لیتر آب به قابلمه اضافه کنید.

مرحله چهارم

زمانی که ترکیب دوغ، آرد و تخم مرغ به جوش آمد، درب قابلمه را بگذارید تا برنج در دوغ بپزد. هر ۱۰ دقیقه برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. سبزی مخصوص آش شامل گشنیز، تره، شوید، اسفناج و برگ سیر را شسته و درشت خرد کنید، بعد از پختن برنج به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه بپزد. در این آش، مقدار سبزی زیاد نیست و سبزی این آش نباید خیلی ریز باشد.

نکته: سبزی آش دوغ شامل گشنیز، تره، برگ سیر و شوید است. می‌توانید سیر حبه‌ای را جایگزین برگ سیر یا نعنای تازه را جایگزین نعنا داغ کنید. این آش جعفری ندارد و مقدار شوید نیز بسیار کم است.

مرحله پنجم

بعد از پختن سبزی، نخودهایی که حداقل از یک شب قبل خیس کرده و پخته‌اید را به همراه نمک و فلفل به آش اضافه کنید.

مرحله ششم

یک بوته سیر را به دو نیم تقسیم کنید و نیمی از آن را رنده کنید و نیم دیگر را خرد کرده و در روغن سرخ کنید تا سیرداغ حاضر شود، سیرها را از تابه خارج کنید. برای نعنا داغ، نعنای خشک را در روغن بریزید و برای ۲۰ ثانیه تفت دهید و خیلی سریع حرارت را خاموش کنید تا نعنا نسوزد و تلخ نشود، حالا نیمی از نعنا داغ و سیرداغ را به آش اضافه کنید.

مرحله هفتم

در آخر سیر خام رنده شده را به آش اضافه کنید و هم بزنید. آش حاضر شده است.

مرحله هشتم

آش را در ظرف مناسب سرو کنید و با نعنا داغ و سیرداغ تزئین کنید.

نوش جان

فوت آشپزباشی

  • بعد از اضافه کردن دوغ به آش، آش را پیوسته هم بزنید تا بریده بریده نشود.

مریم ابراهیمی مریم ابراهیمی

دیدگاه‌تان را بنویسید